Food for the Soul

Waarom je eet hoewel je geen trek hebt: de 6 redenen

Door je eetgewoonten eens onder de loep te nemen kun je jezelf beter leren kennen en beter naar je lichaam leren luisteren. Je lichaam kan je namelijk precies vertellen waar jij als mens eigenlijk behoefte aan hebt. Niet alleen fysiek, maar ook geestelijk en emotioneel.

Naast ‘trek hebben’ zijn er 6 andere redenen om te eten

Het is interessant om eens bij jezelf te rade te gaan waarom jij eet of drinkt. Heb je echt trek? Of eet je om één van onderstaande redenen? Er zijn maar liefst 6 redenen waarom we eten en drinken als we eigenlijk geen trek (of dorst) hebben.

Bestudeer onderstaande en volg jezelf dan eens een paar dagen bij alles wat je eet of drinkt. Dit kan je op een heel speelse en praktische manier meer vertellen over jezelf. Je wordt je bovendien bewust van het feit dat je misschien nog niet goed luistert of kunt luisteren naar je lichaam.

Voor mij was dit een openbaring! Zo kwam ik erachter dat ik vaak uit principe, uit gewoonte en als beloning eet. Hierdoor ben ik me -via mijn lichaam- veel bewuster geworden van wat ik als mens nodig heb.

Dit zijn de 6 redenen:

  1. uit principe
  2. uit gewoonte
  3. uit emotie
  4. uit gulzigheid
  5. als beloning
  6. uit luiheid

1. Als je eet of drinkt uit principe, dan word je beïnvloed door emoties als angst en het idee dat iets goed of juist slecht is.

  • Angst voor verspilling – je eet of drinkt omdat je het zonde of vreselijk vindt als iets weggegooid moet worden. Je eet iets op omdat het dreigt over de uiterste houdbaarheidsdatum te gaan, niet omdat je er trek in hebt. Je eet je bord altijd leeg omdat je het zonde vindt als het eten moet worden weggegooid. Dat geldt soms zelfs ook voor borden van anderen aan tafel. Als je uit eten bent en je bestelt een heel menu, dus voorafje, hoofdgerecht en toetje, dan eet je het ook altijd op, zonder je af te vragen of je eigenlijk nog wel trek hebt. Of je kiest het goedkoopste eten in een restaurant of in de winkel, zonder je af te vragen of dat eigenlijk is waar je trek in hebt.
  • Angst om niet aardig gevonden te worden – je kunt geen nee zeggen als je iets te eten of te drinken aangeboden krijgt, zelfs als je je had voorgenomen niets te nemen
  • Angst om lomp over te komen – je vindt het gênant om te zeggen dat je iets niet lekker vindt als je het hebt geproefd
  • Angst om veroordeeld te worden – je doet wat anderen doen uit angst om wat men van jou zal vinden of zeggen

2. Je eet of drinkt uit gewoonte als je jezelf herkent in één of meerdere punten hieronder:

  • Je eet, zonder jezelf af te vragen waar je nu eigenlijk trek in hebt, vaak of altijd hetzelfde. Bijvoorbeeld: twee boterhammen met pindakaas als ontbijt
  • Je eet vaak of altijd op dezelfde tijd, zonder je af te vragen of je überhaupt trek hebt
  • Je eet wat je in je jeugd is geleerd: drie maaltijden per dag, nooit ontbijt overslaan, etc
  • Je stopt pas met eten als alles op je bord op is
  • Je houdt er niet zo van om nieuwe dingen te proberen qua eten en drinken

3. Je eet uit emotie als je jezelf herkent in één of meerder punten hieronder:

  • Je weet dat je eigenlijk geen trek hebt, maar iets in je dwingt je om toch te eten of te drinken
  • Je vraagt jezelf ‘waar zou ik trek in hebben?’ zonder te weten wat en wetende dat je niet uit principe of gewoonte wilt eten
  • Je bent boos, je voelt je gefrustreerd, gekwetst of alleen en je eet of drinkt om je gevoelens de baas te worden

4. Je eet of drinkt uit gulzigheid als je jezelf herkent in één of meerdere punten hieronder:

  • Je het eten zo heerlijk vindt ruiken
  • Je kunt jezelf niet helpen, het eten is zo lekker
  • Je krijgt het water in je mond als je eten ziet, terwijl je er daarvoor totaal niet mee bezig was
  • Je móet iets proeven zodra je eten ziet
  • Je wilt hetzelfde eten als de persoon naast je
  • Zodra je eten ruikt of kunt aanraken, moet je het eten omdat je de geur of de textuur zalig vindt (bijvoorbeeld popcorn in de bioscoop)
  • Je laat je beïnvloeden door wat je over eten hoort, bijvoorbeeld als de ober in een restaurant een lekkere omschrijving geeft van het menu

5. Je eet of drinkt als beloning als je jezelf herkent in één of meerdere punten hieronder:

  • Je hebt net iets afgerond waar je trots op bent en daarom voel je de behoefte om iets te eten of te drinken, terwijl je je bewust bent van het feit dat je geen trek of dorst hebt
  • Je bent over je grenzen gegaan; je hebt non-stop gewerkt zonder pauze en je denkt dat iets eten je zal ontspannen
  • Je voelt je gefrustreerd omdat niemand je complimenten maakt of aardig tegen je is en daarom mag je van jezelf eten waar je maar zin in hebt (dit past ook bij emotie-eten)

6. Je eet of drinkt uit luiheid als je jezelf herkent in één of meerdere punten hieronder:

  • Je accepteert dat iemand anders voor je kookt terwijl je dat zelf ook zou kunnen doen
  • Je bent alleen thuis dus je kiest voor eten met minimale voorbereidingstijd, bijvoorbeeld een kant-en-klaar maaltijd
  • Je eet niet omdat je geen zin hebt om iets voor jezelf klaar te maken
  • Je koopt op weg naar huis een diepvriesmaaltijd of afhaalmaaltijd en je eet het meteen op als je thuis komt

Wat deze 6 redenen over jou als mens zeggen

Eten uit principe of gewoonte: als je vaak om deze redenen eet, laat je jezelf controleren of zelfs manipuleren door je overtuigingen. Overwegend oude overtuigingen die zijn ontstaan in je jeugd en puberteit. Zo laat je het verleden jouw leven als volwassene sturen. Je bent het verleerd om naar je intuïtie en je diepste behoeften te luisteren. Mensen die er de tijd niet voor nemen om zich af te vragen of trek hebben en uit principe of gewoonte eten, laten het ego bepalen wat de maag nodig heeft. Dit type mens heeft er moeite mee lief te zijn voor zichzelf en van het leven te genieten, omdat dat ‘niet hoort’ zolang er nog dingen gedaan moeten worden, taken volbracht moeten worden. Ze zien ook liever anderen genieten dan zichzelf.

Eten uit emotie: als je vaak uit uit emotie eet betekent dat dat je emoties veel sterker zijn – bewust of onbewust – dan je wilt toegeven. Je bent het type mens dat emoties probeert weg te stoppen. Je voelt boosheid, frustratie, teleurstelling, verdriet of eenzaamheid, maar je zet alles op alles om die emoties niet toe te laten en niet de pijn te hoeven voelen die daarbij hoort. Het is een strategie die veel mensen gebruiken, in de overtuiging dat het leven op deze manier draaglijker voor hen wordt. Het is belangrijk om te onthouden dat als je emoties voelt, je kennelijk veel verwachtingen hebt over iemand of over een bepaalde situatie. Je verwacht van anderen dat ze van jou houden op de manier zoals jij die zelf voor ogen hebt. Zodra niet aan deze verwachtingen wordt voldaan, probeer je je innerlijke leegte op te vullen met eten.

Eten uit gulzigheid: dit is een aanwijzing dat je zintuigen op psychologisch niveau niet of onvoldoende worden bevredigd. In het algemeen laat je jezelf beïnvloeden door je zintuigen, door wat je ziet en hoort en door wat je aanvoelt bij anderen. In de meeste gevallen is dat omdat dit type mens zich verantwoordelijk voelt voor het geluk van anderen. Je voelt je vaak verplicht om mensen met problemen te helpen. Mensen die denken verantwoordelijk te zijn voor het geluk of ongeluk van anderen, voelen zich vaak schuldig. Hoe schuldiger ze zich voelen, hoe gulziger ze eten en drinken. Dit type mens vindt het ook vaak moeilijk om dierbaren voor zichzelf te laten denken, zeker als het om iets gaat waar ze het niet mee eens zijn. Jouw geluk hangt af van het geluk van anderen en dit creëert een gevoel van leegheid in je hart dat je probeert op te vullen met eten, in plaats van te leren het te vullen met je ware behoeften.

Eten als beloning: dit is een aanwijzing dat je iemand bent die veel van zichzelf eist en dat je makkelijk over je eigen grenzen gaat. Mogelijk ben je een perfectionist en moet je eerst een buitengewone prestatie leveren voor je jezelf mag belonen. Vaak wacht je op de goedkeuring of complimenten van anderen. Als die dan uitblijft ben je teleurgesteld of raak je zelfs verbitterd. Het zou ook kunnen dat jij iemand bent die niet eens kan genieten van de beloningen die je jezelf toestaat, omdat je je vooral richt op dat wat je nog moet doen.

Eten uit luiheid: dit betekent dat je mogelijk meer afhankelijk bent van anderen dan je denkt. Als je bij anderen bent, ben je anders dan wanneer je alleen bent. Je gedraagt je conform hun behoeften of overtuigingen. Dat betekent dat je denkt dat jij niet belangrijk genoeg bent. De aanwezigheid van anderen geeft je het gevoel er wel toe te doen. Je gelooft onvoldoende in je eigen waarde als mens en neemt daarom de tijd niet om naar je behoeften te luisteren.

Voel je niet schuldig, je leert jezelf beter kennen!

Als je het interessant vindt kun je de komende twee weken bij alles wat je eet of drinkt bijhouden of dat is omdat je gewoon trek hebt en je naar je lichaam hebt geluisterd of vanwege één (of meer ) van genoemde redenen. Voel je vooral niet schuldig als je ontdekt dat je (nog!) niet naar je ware behoeften luistert. Realiseer je dat je jezelf op deze manier, bij wijze van experiment, beter wilt leren kennen en vooral niet nog wat meer stress in je leven wilt brengen!

Vanaf december: praktijk om thuis te komen in jezelf

Vanaf volgende maand open ik mijn praktijk om thuis te komen in jezelf. Ik wil iedereen die daarvoor open staat helpen om (weer) te gaan leven vanuit haar of zijn ware natuur. Op alle vlakken in je leven, maar ook op het gebied van eten. Want als je eenmaal weet waar je behoefte aan hebt, kun je soms nog wel wat hulp gebruiken om dat ook werkelijk te gaan doen.

Ik bied straks natuurcoaching, workshops shinrin yoku, one-day-retreats en online cursussen. Als je benieuwd bent naar mijn nieuwe werkzaamheden dan kun je hier vast meer lezen!

Bron: Just listen to your body and eat – stop trying to control your weight van Lise Bourbeau

 

 

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply